Windows 10 bereikt zijn End-of-Life (EOL) op 14 oktober 2025. Dit betekent dat Microsoft na deze datum geen beveiligingsupdates of technische ondersteuning meer zal leveren voor Windows 10.

Dat de ondersteuning vanuit Microsoft afloopt (*) houdt niet in dat de computer stopt met werken, er worden geen updates meer uitgebracht. Als de kassa-computer ook wordt gebruikt om mee te e-mailen en op internet te zoeken dan is het veiliger om over te stappen op Windows 11. Als het systeem alleen wordt gebruikt als kassa dan is overstappen niet persé nodig.

(*) Het is mogelijk om tegen betaling één jaar langer updates voor Windows 10 te krijgen via het Extended Security Updates (ESU)-programma.

Upgraden naar Windows 11

Het InfokasV3 programma kan niet automatisch onder Windows 11 geïnstalleerd worden, dit kan alleen handmatig door onze helpdesk uitgevoerd worden.

Werkwijze:

  1. Maak via een remote support ticket een installatie afspraak.
  2. Op het afgesporken tijdstip loggen wij in op de ‘oude’ kassa en maken een back-up van de database en instellingen.
  3. Hierna loggen wij in op de ‘nieuwe’ kassa en installeren wij de software, de database en de eventuele drivers voor bonprinter, labelprinter en klantendisplay.
  4. Tijdens de installatie kan er niet op de kassa verkocht worden.
  5. Reken erop dat de installatie van software, database en drivers tussen de 45 en 90 minuten kost.

Aandachtspunten:

  1. Overleg vooraf of er voor uw bestaande bonprinter, labelprinter en/of klantendisplay Windows 11 drivers beschikbaar zijn.
  2. Zorg dat de nieuwe computer voldoende aansluitingen heeft voor al uw apparaten.
  3. Noteer goed op welke USB poort welk apparaat is aangesloten.
  4. Zorg dat op de nieuwe computer voor de installatie afspraak ALLE Windows updates zijn geïnstalleerd.
De ondersteuning voor Windows 10 eindigt in oktober 2025